Coöperatieve spellen bij Speelotheek Veenendaal

 

Samenwerken

Speelotheek Veenendaal heeft coöperatieve spellen aangeschaft.

In coöperatieve spellen leren kinderen samenwerken en mét elkaar samen spelen in plaats van tegen elkaar. In elk spel is er een gezamenlijk doel en de spelers werken samen om dit te bereiken. Coöperatieve spellen stimuleren belangrijke vaardigheden zoals overleggen, naar elkaar luisteren, oplossingen zoeken, delen, samenwerken en creatief denken.

 

Om meer bekendheid te geven aan coöperatieve spellen hebben leerlingen van de

Montessori Kind Centrum Aan de Basis spellen gespeeld en gejureerd.

 

 

 

 

Juryrapport Stop de stropers SC2

 

Deze week heeft een groep van 11 kinderen van de bovenbouw van het Montessori

Kindcentrum Aan de Basis het spel “Stop de stropers” gespeeld.

Stop de stropers is uitgegeven door Zonnespel en aangekocht bij Earth Games.

Het is een coöperatief bouwspel voor 2 tot 5 spelers van 4 tot 12 jaar. De speelduur is

ongeveer 20 minuten. 

 

Spelomschrijving

Het is lente. De eenden, herten en wilde zwijnen komen uit hun holen en gaan op zoek

naar eten. Maar er liggen stropers op de loer die de dieren willen vangen!

De spelers zijn boswachters. Ze beschermen de dieren en proberen de stropers tegen te

houden. De stropers hebben geheime hutten waar ze alleen uit komen om dieren te

vangen. Als we op de juiste plek staan, kunnen we ze betrappen! Tenzij de stropers met

een bootje weten te ontsnappen…

Stop de stropers is een spannend strategiespel waarbij je samen de verrassende

bewegingen van de stropers goed in de gaten moet houden.

 

Juryrapport

De gemiddelde leeftijd van de groepen die dit spel hebben gespeeld was 10 jaar, de groep

gaf aan dat vanaf 9 jaar dit spel leuk is om te spelen. Het kan met 2 tot 5 spelers gespeeld

worden.

 

Over het spel:

Ze vonden het spel er mooi uit zien (de meisjes), de jongens vonden de doos echter een

beetje saai, maar het spel zelf is erg leuk om te spelen. Ze vonden het spel origineel

bedacht en het spel werd goed uitgelegd.

 

Meer opmerkingen:

 

Je leert er iets van, je leert nadenken”.

Het is een heel goed spel en is een uitdaging”.

Het is leuk, maar wel lastig”.

Je moet goed tactische nadenken en samenwerken”.

We kunnen echt goed samenwerken”.

 

Tijdens het spel:

Dit is te gevaarlijk, zet de zwijn maar daar neer”.

Die eend moet daar heen 'vlieg, vlieg, vlieg'”.

Ik wil geen rood gooien!”.

Ja! We hebben een stroper te pakken”.

 

De kinderen mochten na afloop als jurylid een cijfer geven, na alles opgeteld te hebben,

heeft het spel Stop de stropers een gemiddelde van 9,2 gekregen.

 

 

 

 

 

Juryrapport Granny's Apples OR 17

 

 

 

Deze week heeft een groep van 9 kinderen van de bovenbouw van het Montessori Kindcentrum Aan de Basis het spel “Granny's apples” gespeeld.

 

 

 

Granny's apples is uitgegeven door Produktief bv en aangekocht bij Prins Kikker.

 

Het is een snel-tel-appel-dobbelspel voor 2 tot 6 spelers vanaf 8 jaar. De speelduur is ongeveer 15 minuten.

 

Granny's Apples is een eenvoudig uit te leggen spel, waarbij er acht halve appels uit een beker op de tafel worden geworpen. Elke appel komt of met de buitenzijde (de schil) of de binnenzijde op de tafel. Elke zijde heeft een verschillende waarde.

 

De schil staat voor 1 punt (1 appel) en de halve appels voor ½ punt.

 

De andere afbeeldingen zijn een worm (die een appel opeet, dus -1) een vogel (die de worm opeet, dus kan de worm geen appel opeten), een appeltaart (die door oma gemaakt wordt, daar heeft zij 2 appels voor nodig: -2) en de oma. Zij zorgt ervoor dat er elke keer een appelfiche op een stapel komt. Zodra oma 12 x in het spel is geweest, is het spel voorbij.

 

Spelverloop

 

Eén persoon gooit de appels om op de tafel en iedereen gaat tellen, degene die denkt dat hij het weet, zegt het getal hardop en de anderen controleren of het klopt. Is het juist, dan krijgt degene het aantal van het getal aan appelfiches. Is het onjuist, dan moet hij de helft van het getal teruggeven. Degene met de meeste fiches aan het einde van het spel heeft gewonnen.

 

Juryrapport

 

Granny's appels werd enthousiast ontvangen, na een coöperatief spel vonden ze dit competitief spel ook leuk om te doen. Wel werd duidelijk dat de niveau's gelijk moeten zijn, als 1 kind duidelijk beter en sneller kan tellen dan de anderen, dan is het beter om hem/haar als taak 'dobbelaar' (en controle) te geven.

 

Ze vonden vooral het 'snel moeten rekenen' leuk en de aparte manier van rekenen (met afbeeldingen) vonden ze een leuke uitdaging. Ook werd er gezegd dat ze veel geleerd hebben. Toen de vraag werd gesteld 'wat vind je leuker, een coöperatief spel of een competitief spel?', was het antwoord (bijna) eenduidig 'coöperatief'!

 

 Aan de kinderen werd gevraagd vanaf welke leeftijd ze denken dat het spel gespeeld kan worden. Volgens hen kon dit vanaf 5 en 8 jaar, toch was de leeftijd van deze groep gemiddeld 10 jaar en zij vonden het ook erg leuk om te doen. Het spel zou ook prima als familiespel gespeeld kunnen worden.

 

De kinderen mochten na afloop als jurylid een cijfer geven. Na alles opgeteld te hebben, heeft het spel 'Granny's appels' een gemiddelde van 8,6 gekregen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Juryrapport Waar woon jij. SC 9

 

 

 

Deze week heeft een groep van 9 kinderen van de bovenbouw van het Montessori Kindcentrum Aan de Basis het spel “Waar woon jij?” gespeeld.

 

 

 

Waar woon jij? is uitgegeven door Zonnespel en aangekocht bij Earth Games.

 

Het is een coöperatief bouwspel voor 1 tot 8 spelers van 4 tot 12 jaar. De speelduur is ongeveer 15 minuten.

 

Spelomschrijving

 

In wat voor huis wil jij wonen: een iglo, een tipi, een woonboot of juist een rijtjeshuis? Samen bouwen we huizen van over de hele wereld. Tijdens het bouwen kunnen aardbevingen, bosbranden, stormen en overstromingen de huizen beschadigen. Soms kunnen we ze hiertegen beschermen. Raken de huizen toch beschadigd, dan kunnen we ze met elkaar repareren!

 

In het eerste spel krijgen de bouwers de opdracht om drie huizen te bouwen. Daarna bouwen we steeds een huis meer. Negen huizen bouwen is de grootste uitdaging! Maar lukt het dan ook om ze allemaal te beschermen tegen de natuurkrachten?

 

Waar woon jij? is een spannend bouwspel waarbij vooruitkijken en overleggen een grote rol spelen. Het spel heeft zeven spelniveaus en biedt daardoor, ook voor oudere kinderen, steeds een nieuwe uitdaging.  Dit spel is ook heel bruikbaar bij Wereldoriëntatie op de basisschool.

 

Juryrapport

 

In groepjes van 4 werd het spel gespeeld. Omdat de leeftijd hoger was dan aangegeven voor de beginfase, zijn we meteen begonnen met 6 huizen bouwen. Het uitzoeken van de huizen was al een leuke opgave, ieder mocht een eigen huis uitzoeken en daarna moest er overlegt worden welke andere huizen er gebouwd worden. Het was mooi om te zien dat de beide groepen hier goed mee om ging en naar elkaar luisterden.

Tijdens het spel – wat toch best spannend bleek te zijn – zaten ze zelfs met de knieën op de stoelen om zo dicht mogelijk bij het bord te zitten. Het enthousiasme is goed te zien op de foto's.

De reacties achteraf waren erg leuk om te horen, ze vonden het een grappig spel én best spannend. Je weet tenslotte nooit of en wanneer er een aardbeving of brand komt. Ook het samenwerken vonden ze erg belangrijk én leuk om te doen. Na afloop werd er zelfs gevraagd 'mogen we hem nog een keer doen?'.

Aan de kinderen werd gevraagd vanaf welke leeftijd ze denken dat het spel gespeeld kan worden. De meesten gaven aan vanaf 7 jaar. Het kan echter al vanaf 4 jaar gespeeld worden, je begint dan met 3 huizen. De gemiddelde leeftijd van de groepen die dit spel hebben gespeeld was 10 jaar. Het kan met 1 tot 8 spelers gespeeld worden.

 

De kinderen mochten na afloop als jurylid een cijfer geven, na alles opgeteld te hebben, heeft het spel 'Waar woon jij?' een gemiddelde van 9,3 gekregen!

 

 

 

 

Deze week heeft een groep van totaal 12 kinderen van de bovenbouw het spel 'De Coöperatieve Cijfertoren' uitgeprobeerd.

 

De Coöperatieve Cijfertoren SC23

De Coöperatieve Cijfertoren is gemaakt door Olifu en is aangekocht bij Earth Games.

De cijfertoren kan gemaakt worden doordat de spelers samenwerken. Ze moeten de blokken optillen en verplaatsen. Maar... niet iedereen ziet hetzelfde, de één ziet cijfers, de ander ziet alleen stippen of soms helemaal niets. Kortom, om dit spel goed te doen, moet je samenwerken en geduld oefenen!

 

Juryrapport

In groepjes van 4 of meer werd het spel gespeeld. De reacties waren zo goed, dat een aantal leerlingen de juf adviseerden om het spel te lenen. Zeker toen de leerlingen het spel tijdens de pauze op het plein nog een keer lieten zien en het samen met één van de juffen speelden, was het duidelijk, dit spel moet geleend worden!

 

De kinderen vonden het heel leuk en uitdagend. Soms waren ze ook bang dat de toren om zou vallen. Andere opmerkingen waren:

Je moet heel goed samenwerken en het is ook grappig.

Je zou er sommen mee kunnen maken, maar dan mis je wel de +, – en x.

Leuk om te doen, omdat je hiermee teamwork oefent en je beweegt ook nog!

 

Aan de kinderen werd gevraagd vanaf welke leeftijd ze denken dat het spel gespeeld kan worden. Ze denken dat het geschikt is vanaf 6 jaar, maar zijn er ook van overtuigd dat iedereen dit leuk vindt om te doen. Ook volwassenen!

Het spel is te spelen vanaf 2 tot 12 personen.

 

Er werd tijdens het spelen nog als idee geopperd om de cijfertoren eerst te maken, daarna af te bouwen en de cijfers netjes naast elkaar terug te zetten, met de juiste cijfer-kant naar voren. Dat gaf een behoorlijke uitdaging!

 

De kinderen mochten na afloop als jurylid een cijfer geven, na alles opgeteld te hebben, heeft het spel 'De Coöperatieve Cijfertoren' een gemiddelde van 9 gekregen!

 

 

 

Deze week heeft een groep van totaal 12 kinderen van de bovenbouw het spel De geheime gang gespeeld.

 

De geheime gang SC30

De geheime gang wordt uitgegeven door Zonnespel en is gekocht bij Earth Games.

Het is een spannend geheugenspel wat lijkt op memory. Het verhaal is dat dieven drie kostbare voorwerpen hebben meegenomen uit het huis en verstopt in de geheime gang. Om middernacht komen ze terug om hun buit op te halen. De spelers hebben de opdracht de diefstal te voorkomen en er achter te komen wat de schatten zijn.

 

Juryrapport

In groepjes van 4 werd het spel gespeeld. De reacties waren weer enthousiast.

 

Tijdens het spel kwamen opmerkingen zoals

Dit is leuker dan gewone memory en de klokken maken het heel erg leuk en spannend.

Je moet samenwerken, omdat je samen weet waar de schatten liggen.

Het is een leuk denkspel, daar houden de meeste kinderen wel van.

Wat voor een soort diamant is het eigenlijk ? Het is een robijn, hij is rood.

Ik vind het een lelijk schilderij!

Dit is geld, oh wacht, dit is ook geld, maar dit zijn munten en die andere is papiergeld.

Oh nee, niet weer een klok!

De geheime gang is leuk omdat de schatten verstopt zitten.

 

Aan de kinderen werd gevraagd vanaf welke leeftijd ze denken dat het spel gespeeld kan worden. De meesten gaven aan dat elke leeftijd dit wel leuk zal vinden, maar wel vanaf 6/7 jaar. Op de doos staat dat kinderen vanaf 4 jaar het spel al kunnen spelen en dat is ook zo. Het kan met 1 tot 8 spelers gespeeld worden.

 

Op de vraag of het spel ook moeilijker gemaakt kan worden, kwam de tip om alvast 4 klokken neer te leggen. Daardoor heb je minder tijd en dat maakt het spannend.

Je laat dan 1 kamer leeg, waar geen schatten te zoeken zijn.

 

De kinderen mochten na afloop als jurylid een cijfer geven, na alles opgeteld te hebben, heeft het spel 'De geheime gang' een gemiddelde van 9,1 gekregen!

 

 

Deze week heeft een groep van totaal 24 kinderen van de bovenbouw het spel Max de Kat gespeeld.

 

Max de Kat SC5

Max de kat wordt uitgegeven door Zonnespel en is gekocht bij Earth Games.

Vogel, muis en eekhoorn zijn op weg naar hun holletje in de boom. Max de kat heeft honger en zit achter de kleine diertjes aan! Gelukkig kan Max naar huis teruggelokt worden met een lekker hapje, zodat de kleine diertjes een voorsprong krijgen.
De spelers zorgen samen voor de kleine diertjes. Welk diertje wordt als eerste in veiligheid gebracht? Wanneer krijgt Max wat lekkers? En wat vind je ervan als Max tóch een diertje weet te pakken?

 

Juryrapport

In groepjes van 4 werd het spel gespeeld. De reacties waren erg leuk om te horen, ze vonden het grappig én spannend tegelijk.

 

Tijdens het spel kwamen opmerkingen zoals

Nee, de kat heeft nu zoveel op, hij is te dik om te lopen.

2 groene Tycho, je kan het! Yay!!

Eten, eten, eten, geef Max eten!

Als al het eten op is, kunnen we dan koekjes kopen?

Als ik nu 2 groene gooi... yes !!!

 

Aan de kinderen werd gevraagd vanaf welke leeftijd ze denken dat het spel gespeeld kan worden. De meesten gaven aan vanaf groep 3. Het spel kan echter al vanaf groep 1 gespeeld worden. Zelfs volwassenen en ouderen hebben heel veel plezier met dit spel! Het kan met 1 tot 8 spelers gespeeld worden.

 

Op de vraag of het spel ook moeilijker gemaakt kan worden, kwam de tip om minder voedsel te gebruiken. Zelfs de snelweggetjes niet gebruiken werd als idee gegeven.

 

De kinderen mochten na afloop als jurylid een cijfer geven, na alles opgeteld te hebben, heeft het spel 'Max de Kat' een gemiddelde van 8,9 gekregen!